Kotiinkuljetus lisäisi alkoholin haittoja

Syöpäjärjestöt on antanut viime viikolla kriittisen lausunnon alkoholilain muutoksesta, joka sallisi alkoholin kotiin kuljettamisen. Järjestö pitää hallituksen esitystä ristiriitaisena alkoholilain tavoitteiden sekä monien hallitusohjelmakirjausten kanssa.

Alkoholilain tavoitteena on vähentää alkoholista aiheutuvia haittoja käyttäjille, muille ihmisille sekä koko yhteiskunnalle. Hallituksen esitykselle ei anneta mitään alkoholilain tavoitteista lähteviä perusteita, vaan perusteena on hallitusohjelman toteuttaminen liittyen kilpailun edistämiseen.

Esitys on lisäksi ristiriidassa terveyden edistämiseen ja ennaltaehkäisevään työhön liittyvien hallitusohjelmatavoitteiden kanssa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannusten kasvun hillitsemiseen liittyvien hallitusohjelmatavoitteiden kanssa.

Maailman terveysjärjestön (WHO) alainen syöväntutkimuskeskus (IARC) on jo yli vuosikymmen sitten määritellyt alkoholin ykkösryhmän karsinogeeniksi eli aineeksi, jonka syöpävaarallisuudesta on vahvin tieteellinen näyttö. Alkoholin arvioidaan aiheuttavan Suomessa vuosittain noin 2100 syöpää ja 500 syöpäkuolemaa. Syöpäriski on suhteessa eliniän aikana juodun alkoholimäärän kanssa: mitä enemmän alkoholia juo, sitä suurempi syöpäriski. Saatavuuden lisääminen lisää alkoholin kulutusta.

Tulevaisuuden syöpätaakan vähentämisen kannalta on olennaista, että alkoholin kokonaiskulutus laskee edelleen. Alkoholin kotiinkuljetus ei edistä tätä tavoitetta.

Syöpäjärjestöt nosti lausunnossaan esille myös seuraavia asioita:

• Alkoholi aiheuttaa merkittäviä kustannuksia sosiaali- ja terveydenhuollolle ja on merkittävä väkivallan, onnettomuuksien ja tapaturmien aiheuttaja. Sen lisäksi alkoholi aiheuttaa paitsi alkoholisairauksiksi luokiteltuja yksinomaan tai lähes yksinomaan alkoholin aiheuttamia sairauksia ja lisää erittäin merkittävästi lähes kaikkien tärkeimpien kansansairauksiemme riskiä.
  • Alkoholista lapsille aiheutuvat ongelmat ovat merkittäviä: jo nyt 65–70 000 lasta elää perheessä, jossa vanhemmalla on alkoholiongelma. Alkoholin kotiinkuljetus lisää todennäköisesti erityisesti juuri lasten, nuorten ja perheiden turvattomuutta.
  • Valtaosa yrityssektorista kärsii alkoholin aiheuttamasta tuottavuuden vähenemisestä, mikä aiheutuu ennenaikaisista eläkkeistä, sairauslomista, onnettomuuksista sekä alkoholin käytön jälkeisestä tehottomuudesta työpaikoilla.
  • Hallituksella on kunnianhimoisia tavoitteita sosiaali- ja terveydenhuollon menokehityksen hillitsemisestä. Mikäli alkoholin saatavuutta lisätään, tavoitteet vaarantuvat entistäkin vakavammin. Lisäksi alkoholin kulutus lisää menoja muun muassa poliisitoimessa ja kriminaalihuollossa.

Hallituskauden aikana kaavailtujen alkoholin saatavuutta lisäävien ehdotusten yhteisvaikutusta ei ole arvioitu. Ei myöskään ole arvioitu sitä, millaisia yhteisvaikutuksia lisääntyvällä alkoholin saatavuudella toisaalta ja kasvavalla työttömyydellä, eriarvoisuudella ja köyhyydellä ja asunnottomuudella on. Alkoholipolitiikkaa tulisi tarkastella nyt ja jatkossakin sosiaali- ja terveyspoliittisista lähtökohdista käsin.

Eeva Ollila, ylilääkäri, dosentti, eeva.ollila@cancer.fi, 050 590 4935
Juha Pekka Turunen, pääsihteeri, juhapekka.turunen@cancer.fi, 050 571 4577

Lisätiedot:
Sarianne Hartonen, yhteiskuntasuhdepäällikkö, Syöpäjärjestöt, sarianne.hartonen@cancer.fi, 050-3296052