Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisen viestinnän asiantuntija Teemu Muhli pohtii mielellään kollegoiden kanssa sitä, miten verkon mahdollisuudet parhaiten tukevat viestin välittämistä.

Joskus Teemu Muhlin mielestä suurimman onnistumisen tunteen työssä olisi tuonut projektin valmistuminen. Se, kun uusi tai uudistettu verkkosivusto julkaistaan.

– Sivuston julkaiseminen tuntuu edelleenkin hienolta, mutta nykyisin pidän itse prosessia kuitenkin hauskempana varsinkin, kun on hyvä tiimi ja hyvät yhteistyökumppanit.  Pidän erityisesti siitä, miten sovittelemme erilaisia mielipiteitä yhteen mennessämme kohti sitä, mitä verkkosivuston käyttäjät oikeasti haluavat sivustolta.

Teemun erityistä osaamisaluetta on verkkoviestintä ja verkkojulkaisujärjestelmiin liittyvät kysymykset.

– Kokemuksen myötä on karttunut näkemys siitä, miten verkkosivustoja kannattaa rakentaa, mikä on toimivin tapa tekstisisällön hakukoneoptimointiin ja miten luettavuus ja saavutettavuus kannattaa huomioida. Teen myös sisällöntuotantoa, mutta enenevissä määrin olen se, joka tukee kollegoita siinä, miten verkon mahdollisuudet parhaiten tukevat viestin välittämistä.

Verkkoviestintä ujuttautui työnkuvaan

Koulutukseltaan Teemu on medianomi.

– Opiskelin audioviusaalista mediaa eli tv- ja radiotyötä. Opintojen aikana tein keikkatyöläisenä alan töitä, ja työskentelin tv-ohjelmissa, mainos-, yritys- ja musiikkivideoissa niin sanottuna dolly gripinä.

Valmistumisensa jälkeen hän aloitti työt itsenäisessä levy-yhtiössä. Tuolloin osaksi hänen työnkuvaansa ujuttautui verkkosivustojen ja erilaisten julkaisujärjestelmien parissa työskentely.

– Opintoihini oli kuulunut verkkoviestintää jonkun verran, mutta en vielä niiden aikana syttynyt sille. Vasta levy-yhtiössä kiinnostuin siitä, miten verkkosivustoja rakennetaan ja miten ne toimivat. Jossain vaiheessa äkkäsin, että opin kohtuullisen nopeasti julkaisujärjestelmien logiikan.

Duunikaverin vinkistä Syöpäjärjestöihin

Verkkotekemiseen tykästyttyään Teemu päätti suorittaa vielä web-suunnittelijan ammattitutkinnon. Näiden opintojen myötä tie vei Teemun vetämään ammattiyhdistyksen ja sen jäsenjärjestöjen verkkosivujen uudistusprojekteja. Niiden valmistuttua hän siirtyi Sydänliitolle digitaalisen viestinnän tuottajaksi.

– Sydänliitossa yhdistin verkko- ja videotyötä. Hankkeessa, johon menin töihin, haluttiin tuottaa paljon videosisältöjä. Teimme siis kahden digitaalisen viestinnän tuottajakollegani ja subsanssiasiantuntijoiden kanssa talon sisäisiä videotuotantoja.

Vuosien varrella Teemu alkoi kaivata uusia tuulia ja uudenlaisia haasteita.

– Duunikaveri vinkkasi, että Syöpäjärjestöt etsii web-tuottajaa, ja päätin hakea paikkaa. Erinäisten haastattelukierrosten kautta kävi niin onnellisesti, että sain paikan. Työtehtävät myöhemmin laajenivat, jolloin titteli muutettiin vastaamaan paremmin työnkuvaa.

Uuden oppiminen on välttämätöntä

Teemun kiinnostusta verkkoviestintään ylläpitää teknologian nopea kehittyminen.

– Tässä pitää koko ajan oppia uutta. Erilaisia applikaatioita ja uusia tapoja välittää viestiä on hirveästi. Pitää pohtia, miten viesti parhaiten tavoittaa vastaanottajansa.

– Pidän erilaisten järjestelmien ja viestinnän apuvälineiden tutkimisesta, opettelusta ja käyttämisestä. Se ikään kuin tulee minulta kohtuullisen luonnostaan.

Syöpäjärjestöjä Teemu kiittelee hyväksi työnantajaksi.

– Olen viihtynyt todella hyvin. Tänne on osattu luoda sellainen ilmapiiri, jossa jokainen voi olla oma itsensä. Minulla on kokemus, että työntekijöistä välitetään ja meitä kuunnellaan. Minulla on hyvä esihenkilö, ja itsestäni tuntuu, että minulle on annettu vastuuta. Saan tehdä työtä siten, miten parhaaksi katson, kunhan hommat tulevat tehtyä. Myös perhe-elämän ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen työn kanssa on saanut tukea.