Kannanotto , 08.10.2024

Yhdenvertainen palliatiivinen hoito on turvattava lainsäädännöllä

Tällä viikolla yksilöt, yhteisöt, järjestöt ja terveydenhuollon ammattilaiset yhdistävät äänensä puolustaakseen palliatiivisen hoidon asemaa osana laadukasta hoitoa yli sadassa maassa. Suomessa eri tahot kokoontuvat kansainvälisen palliatiivisen ja saattohoidon viikon valtakunnalliseen tilaisuuteen Helsinkiin HUS Siltasairaalan luentosali Töölöön keskiviikkona 9.10. klo 16.15–19.

Vuonna 2024 tulee kuluneeksi 10 vuotta siitä, kun World Health Assembly (WHO:n hallintoelin) hyväksyi palliatiivista hoitoa koskevan päätöslauselman, jossa vaaditaan kaikkia maita ”vahvistamaan palliatiivisen hoidon asemaa osana kaikkia terveydenhuollon tasoja”.

Palliatiivinen hoito on kehittynyt Suomessa viime vuosina isoin harppauksin, mutta kaikilla alueilla ei edelleenkään ole palliatiivisia keskuksia tai riittäviä konsultaatiopalveluita. Kotisairaalapalveluita on saatavilla vaihtelevasti.

– Meille potilaille jokainen kohtaaminen hoitohenkilökunnan kanssa on merkityksellinen ja ainutlaatuinen. Kohtaamisilla on iso vaikutus elämäämme ja hyvinvointiimme. Kuolema tuntuu yhä olevan vaikea aihe, mutta sen ei tarvitsisi olla, sanoo tilaisuuden juhlapuhuja, tietokirjailija, kuvataiteilija ja kokemusasiantuntija Krista Launonen.

WHO:n arvion mukaan maailmanlaajuisesti 45 % kuolevista eli yli 25,5 miljoonaa ihmistä vuodessa tarvitsee palliatiivista hoitoa elämän loppuvaiheessa. Vähintään yhtä moni potilas tarvitsee palliatiivista hoitoa ennen viimeistä elinvuottaan. Suomessa arviolta 70 000–75 000 potilasta tarvitsee palliatiivista hoitoa vuosittain.

Potilaiden oikeus palliatiiviseen hoitoon ja saattohoitoon ei kuitenkaan toteudu Suomessa yhdenvertaisesti.

– Hallitusohjelmakirjaukset elämän loppuvaiheen arvokkuuden edistämisestä ja oikeudesta saattohoitoon eivät vielä ole edenneet. Moni asia on tällä hetkellä muutoksessa mutta muutoksessa on myös mahdollisuus: nyt on aika turvata lainsäädännöllä suomalaisille yhdenvertainen oikeus palliatiiviseen ja saattohoitoon, sanovat tilaisuudessa myös puhuvat professori Tiina Saarto ja apulaisylilääkäri Kaisla Mannerla.

Yleisötilaisuuden järjestävät FinPall -hanke, Suomen Palliatiivisen Lääketieteen Yhdistys, Suomen Palliatiivisen Hoidon Yhdistys, Palliatiivinen Tutkimusverkosto ja Syöpäjärjestöt yhteistyössä HUS Palliatiivisen keskuksen kanssa. Paikan päällä voi tavata palliatiivisen hoidon asiantuntijoita ja tilaisuutta on mahdollista seurata suorana Yle Areenassa.

Lisätietoja eri paikkakuntien tapahtumista löydät FinPall-hankkeen nettisivulta.